דיאטה סנסורית
מאת חן אבגנים, מרפאה בעיסוק, אלאור חינוך וטיפול
אחת משיטות הטיפול באוטיזם הינה – דיאטה סנסורית – דיאטה מסוג אחר
כשאנו שומעים את המילה "דיאטה" מיד אנו חושבים על ירידה במשקל, אוכל בריא, צמצום. לעומת זאת, המושג "דיאטה סנסורית" אינו נקשר בהכרח לצמצום ובטח שלא לאוכל.
ההגדרה של "דיאטה סנסורית" הינה: "הסך היומי של התנסויות סנסו-מוטוריות להם זקוק האדם כדי לתקשר בצורה מסתגלת עם הסביבה"- האנשו.
מתי אנו זקוקים לדיאטה סנסורית?
נקדים ונתאר בקצרה את תהליך העיבוד החושי. תהליך זה מתייחס לדרך שבה מערכת העצבים שלנו תופשת ומארגנת מידע חושי מגירויים חיצוניים בסביבה או גירויים פנימיים בתוך הגוף על-מנת להפיק תגובה מתאימה. המידע החושי אשר מגיע מהסביבה נקלט ומועבר דרך חמשת החושים המוכרים לנו: מגע, חוש הטעם, חוש הריח, חוש הראות וחוש השמע ואילו המידע הפנימי נקלט דרך מערכת התנועה ומערכת חישת הגוף.
בתהליך עיבוד חושי תקין, הגוף מווסת ומארגן את הכמות, העוצמה וסוג התגובה של הגירוי החושי לשם התנהגות מסתגלת ותואמת לסביבה.
כאשר קיים ליקוי בעיבוד החושי, המוח מארגן את המידע החושי בצורה לא יעילה ומפרש באופן מוטעה את המידע הסנסורי. במצב זה אנשים יראו התנהגויות לא תואמות, יחפשו גרייה בעוצמה או בתדירות לא נורמטיבית ויתקשו לתפקד בסביבתם.
במצב בו קיים ליקוי במערכת העיבוד החושי ניתן להעזר בתוכנית ה"דיאטה הסנסורית". במהלך התוכנית ניתנות פעילויות בעלות השפעה על המערכת התחושתית אשר נשזרות לאורך כל היום בתדירות משתנה. ה"דיאטה הסנסורית" מורכבת מפעילויות שונות המערבות גרייה תחושתית כגון; עיסויים, קפיצות, רכיבה על אופניים, גרייה מוטו-אוראלית ועוד שעל האדם לבצע מספר פעמים ביום על מנת להגיע לאיזון תחושתי.
בבי"ס "אבן חן" בו אני עובדת לומדים ילדים בעלי אוטיזם בגילאים 6-21.
ידוע כי בקרב 90% מבעלי האוטיזם ישנם קשיים בתחום הסנסומוטורי. הקשיים באים לידי ביטוי בהתנהגויות לא מסתגלות וקיצוניות.
ישנם פרסומים רבים של אנשים בעלי אוטיזם אשר מתארים את הקושי להתמודד עם סוגים שונים של גירויים סנסוריים כחוויה מרכזית בחייהם. אנשים אלו מתארים סף כאב גבוה, צורך בתנועה מתמדת או מאידך רגישות יתר לצלילים למגע, הימנעות ובריחה.
תיאורים של אנשים בעלי אוטיזם:
"זה כמו מיקרופון פתוח שמגביר הכל. יש לי שתי אפשרויות – להדליק את המיקרופון ולהיות מוצפת בגירויים, או לכבות לחלוטין".
"לפעמים הערוצים מתערבבים, ואז הקולות מופיעים כצבע. לפעמים אני יודע שמשהו מגיע מאיפשהו, אבל אני לא יודע מיד מאיזה חוש זה מגיע"
"כשהתחלתי לאכול מוצקים, רכשתי לעצמי הרגל למלא את פי בכמויות עצומות של מזון ולבלוע את הגוש שבפי בעווית שמזכירה נחש הבולע את טרפו. כך יכולתי להימנע מהתחושה הבלתי נעימה בחלק האחורי של הגרון שלי".
בבי"ס "אבן חן" מופעלת שיטת העבודה (ABA) והתלמידים עובדים באופן שוטף ופרטני עם תראפיסטית צמודה. בהתבסס על שיטת עבודה זו ישנה אפשרות לספק לתלמיד "דיאטה סנסורית"- גרייה תחושתית אישית מספר פעמים ביום. הצוות שעובד בצמוד לילד מקבל הדרכה אודות התוכנית הסנסומוטורית וליווי במהלך התהליך.
לדוגמא: ליאור (שם בדוי), בן 10, לומד מספר שנים בבי"ס וסובל מאוטיזם בתפקוד בינוני נמוך. ליאור נהג במשך מספר חודשים לפגוע בעצמו-לנשוך את ידיו ולצבוט את עצמו. לאחר תצפית והערכה נבנתה לליאור תוכנית סנסומוטורית שכללה פעילויות למתן גרייה תחושתית לאורך היום. התוכנית כללה קפיצות על טרמפולינה, שימוש באפוד משקל, עיסויים ולחיצות, נדנוד בנדנדה, שימוש במסאג'ר חשמלי ועוד. לאחר כשבועיים נצפתה הפחתה משמעותית בהתנהגות הפגיעה העצמית של ליאור, שיפור ביכולת הריכוז ונכונות לשתף פעולה.
ההתערבות היומיומית האינטנסיבית המונהגת בבית הספר מאפשרת להגיע לתוצאות אופטימליות. בתהליך זה ניתן לספק לילד את הצרכים התחושתיים אותם הוא מחפש על מנת לאפשר לו לתפקד באופן מותאם ומסתגל. באמצעות הדיאטה הסנסורית הילד לומד להיות מובן יותר לאחרים ולעצמו. לקבל תגובה מתאימה להתנהגויות שלו, לפתח יכולת לעזור לעצמו ולהיות פנוי יותר ללמידה.